Gäller alla Yakima LockNLoad lasthållare och plattformsbärande lastsystem.
Är du förvirrad över hur mycket vikt du faktiskt kan lasta ovanpå ditt fordon? Oroa dig inte, det gör de flesta av oss också, men den här hjälpsamma guiden hjälper dig att beräkna detta. Om du fortfarande är osäker kan du kontakta oss via vårt online-kontaktformulär så hjälper vi dig med detta. När du försöker beräkna hur mycket vikt du kan lasta ovanpå ditt fordon finns det några viktiga faktorer att ta hänsyn till:
För att beräkna belastningsvärdet för ditt fordons tak måste du först förstå att det måste härledas från de olika komponenternas värden.
Ett typiskt scenario för Yakima LockNLoad-lastsystem består av följande:
Var och en av de objekt som anges ovan har ett oberoende maximalt belastningsvärde. Den maximala mängden du kan bära på ditt fordon är det lägsta maximala värdet på någon av dessa delar. Om t.ex. fordonets tak har tillverkarens maximala lastvärde på 80 kg, din monteringslösning och din lasthållare eller plattform är dimensionerad för 100 kg och din takbox kan bära 90 kg, är den maximala lasten 80 kg. Tänk på detta som den svagaste länken i kedjan.
Om den lägsta siffran som anges gäller fordonets tak, kom ihåg att belastningsvärdet inkluderar lasthållarens eller plattformssystemets vikt. Om din lasthållarlösning väger 10 kg är den maximala belastningen på lasthållarna 70 kg (80 kg – 10 kg = 70 kg)
För att ta reda på belastningsvärdena för de olika komponenterna måste du se tillverkarens anvisningar (ägarmanual för fordonets takbelastning) och/eller webbplats. Yakima LockNLoad-produkternas belastningsvärden kan enkelt hittas på din lokala Yakima-webbplats i LockNLoad-avsnittet och ditt fordons specifika information i vår fit finder.
Om du är osäker, ring oss hellre än att gissa. Kom alltid ihåg att belastningsvärden för systemen förutsätter att belastningen är jämnt fördelad över systemet. Om möjligt bör du använda detta när du lastar ditt fordon. Överdriven belastning på en punkt kan orsaka skador och instabilitet i fordonet.
Vad är skillnaden? Enkelt uttryckt kan man säga att dynamisk belastning är när du kör ditt fordon och det är rörelse, och statisk belastning är när fordonet står stilla. De belastningsvärden som tillverkarna av takräcken tillämpar på sina produkter gäller när du kör fordonet, dvs. de är dynamiska belastningsvärden. De statiska belastningsvärdena är i allmänhet högre.
Varför är detta viktigt? I allmänhet är det inte det, eftersom du inte lastar på mer bagage när du når din destination och slutar köra. Där det är viktigt är när det t.ex. gäller taktält (RTT). I exemplet ovan fastställde vi att du kan lasta 70 kg på dina lasthållare. Om din RTT väger 50 kg ligger du inom gränserna med 20 kg (70 kg – 50 kg = 20 kg). Vad händer då när du kryper in i din RTT? Om du väger 80 kg och använder det dynamiska belastningsvärdet skulle du naturligtvis ligga långt över gränsen. Du behöver inte oroa dig – om du inte planerar att sitta i tältet medan du kör bil (vilket inte rekommenderas)! Det är då som det statiska belastningsvärdet gäller. I en statisk miljö kan belastningsvärdet generellt sett ökas genom att multiplicera med tre (3). I det här fallet kan du alltså lasta 230 kg: 80 kg x 3 = 240 kg – 10 kg (takräcken) = 230 kg (kom ihåg att detta måste vara jämnt fördelat) på taket och du kommer att klara dig bra och har faktiskt 100 kg över.
(230 kg – 50 kg taktält – 80 kg person = 100 kg)
Observera att 3x multiplikatorn gäller för lasthållarkomponenter. Som en allmän regel bör den kunna tillämpas på de flesta fordonstak, men vi rekommenderar alltid att du rådgör med fordonstillverkaren innan du förutsätter en ökning från dynamiskt till statiskt belastningsvärde på fordonstaket.
Statisk belastning är den belastning som tillämpas när fordonet står stilla.
Alla belastningsvärden gäller för körning på asfalterade huvudvägar med slät yta. När du kör in på grusvägar, servicevägar eller annan icke-teknisk terräng* i måttliga hastigheter måste de angivna belastningsvärdena minskas. Detta beror på att de extra ojämnheterna i dessa miljöer överförs till fordonet och allt som är fäst vid det – vilket kan generera ytterligare krafter på ditt takräcke.
Se tabellen nedan för Yakima LockNLoad-klassificeringar för körning offroad för specifika takräckessystem:
TYP AV MONTERING | DIAGRAM | MINSKNING FÖR KÖRNING OFFROAD |
---|---|---|
Fasta punkter System skruvas fast i befintliga punkter på fordonets tak |
0% | |
Räckesfästen och andra permanenta fästen Systemet fästs på taket med hjälp av en permanent monterad skena |
20% | |
Lyfta spårfästen Systemet fäster på befintliga fabriksmonterade höjda skenor |
20% | |
Flush-fästen Systemet fäster på befintliga fabriksmonterade skenor i jämnhöjd |
33% | |
Kanalfästen Systemet fästs på befintliga eller tillagda kanaler på fordonet |
33% |
I det tidigare nämnda exemplet, där vi fastställde att takkapaciteten på 80 kg var den svagaste länken, kommer 80 kg att minska med 20 % till 64 kg om lasthållarna fästs via ett system för spårmontering (kom ihåg att dra av lasthållar- eller plattformssystemets vikt för att fastställa hur mycket du kan lasta, dvs. 64 kg – 10 kg = 54 kg).
* Observera: Extrem fyrhjulskörning, t.ex. bergskrypning, omfattas inte av Yakimas garanti oavsett monteringstyp.
Fäster du inte takräcken på bilens tak? Oroa dig inte, i allmänhet gäller samma regler. Om du fäster ditt takräcke på något av följande:
Samma riktlinjer gäller för beräkning av den maximala last du kan bära och viktminskningar för körning offroad för Yakimas takräckessystem. Du behöver dock kontakta tillverkaren av fordonet, brickan, det hårda locket eller soltaket för att förstå om de har sina egna minskningar av offroad-klassificeringen och ökningar av den dynamiska till statiska belastningen, eftersom det är troligt att detta varierar beroende på märke och tillverkare. Kom sedan alltid ihåg att använda det lägsta värdet.
Click here to download this information as a print-friendly PDF